Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi
Treść
Pierwszy dzień Nowego Roku to ósmy dzień od Narodzenia Jezusa. Według prawa żydowskiego każdy chłopiec miał być tego dnia obrzezany. W oktawę Bożego Narodzenia, dziękując Bogu za przyjście na świat Chrystusa, Kościół obchodzi uroczystość Maryi jako Matki Bożej, przez którą spełniły się obietnice dane całej ludzkości, związane z tajemnicą Odkupienia. Tego dnia z wszystkich przymiotów Maryi czcimy szczególnie Jej macierzyństwo. Dziękujemy Jej także za to, że swą macierzyńską opieką otacza cały Lud Boży.
Poświęcenie Maryi pierwszego dnia rozpoczynającego się roku ma także inne znaczenie. Matka Jezusa zostaje ukazana ludziom jako najdoskonalsze stworzenie, a zarazem jako pierwsza z tych, którzy skorzystali z darów Chrystusa. Pragnienie zaakcentowania specjalnego wspomnienia Matki Bożej zrodziło się już w starożytności chrześcijańskiej. Kościół zachodni już w VII wieku wyznaczył w tym celu dzień 1 stycznia.
Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi to najstarsze maryjne święto. Do liturgii Kościoła wprowadził je dość późno papież Pius XI w roku 1931 na pamiątkę 1500. rocznicy soboru w Efezie (431). Pius XI wyznaczył na coroczną pamiątkę tego święta dzień 11 października. Reforma liturgiczna w roku 1969 nie zniosła tego święta, ale podniosła je do rangi uroczystości nakazanych i przeniosła na 1 stycznia.
W Starym Testamencie jest wiele szczegółowych proroctw, zapowiadających Zbawiciela świata. Pośrednio dotyczą one także osoby Jego Matki. Niektóre z nich są nawet wyraźną aluzją do Rodzicielki Zbawiciela, np. zapowiedź dotycząca Niewiasty, która zetrze głowę węża-szatana (Rdz 3, 15). Jeszcze wyraźniej o Matce Mesjasza wspomina prorok Micheasz (Mi 5, 1-2). Jako proroctwo dotyczące Maryi traktuje się także zapowiedź Izajasza:
Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna i nazwie Go imieniem Emmanuel (Iz 7, 14).
Poza tymi tekstami tradycja chrześcijańska uznaje wiele innych w znaczeniu typicznym (stanowiącym wzór, pra-obraz), jak np. królowa stojąca po prawicy króla (Ps 45, 10), oblubienica z Pieśni nad Pieśniami, zwycięska Judyta czy ratująca swój naród od niechybnej zguby bohaterska Estera.
Maryja była córką świętych Joachima i  Anny (tak przekazuje nam apokryf Protoewangelia Jakuba, pochodzący z  roku ok. 150). To oni oddali ją do Świątyni (to także przekaz  apokryficzny – wspomnienie tego wydarzenia obchodzimy w liturgii 21  listopada). Przez Boga została wybrana na Matkę Jezusa Chrystusa. Jej  postać jest obecna na kartach Nowego Testamentu od chwili Zwiastowania  po Zesłanie Ducha Świętego.
Anioł Gabriel zwiastuje Jej narodzenie Syna, który będzie “Synem  Najwyższego” (Łk 1, 26-38). Od tej chwili Maryja całkowicie oddaje się  Bogu. Za wskazaniem anioła odwiedza swoją krewną, św. Elżbietę, matkę  Jana Chrzciciela (Łk 1, 39-56). Wraz ze swym oblubieńcem, św. Józefem, w  związku ze spisem ludności udaje się do Betlejem, miasta, z którego  wywodzi się Jej ród (a także ród Józefa, Jej męża). Tutaj przychodzi na  świat Jezus (Łk 2, 1-20). Zgodnie z żydowskim obyczajem ofiarowuje Syna w  świątyni (Łk 2, 21-38). Wobec zagrożenia ze strony Heroda ucieka z  Jezusem i św. Józefem do Egiptu (Mt 2, 13-18). Po śmierci króla wraca do  Nazaretu (Mt 2, 19-23). Podczas pobytu w Jerozolimie przeżywa niepokój z  powodu zagubienia swego Syna (Łk 2, 41-49). Na godach weselnych w Kanie  poprzez Jej wstawiennictwo Jezus czyni swój pierwszy cud (J 2, 1-11).
Synoptycy (św. Mateusz, św. Łukasz i św. Marek) wspominają, że Maryja  towarzyszyła Panu Jezusowi w Jego wędrówkach apostolskich (Mt 12, 46-50;  Mk 3, 31-35; Łk 8, 19-21). Maryja jest także świadkiem śmierci  Chrystusa. Stoi pod krzyżem Jezusa, gdy Ten powierza Ją opiece swego  umiłowanego ucznia Jana (J 19, 25-27). Pod krzyżem zostaje Matką  Kościoła i ludzkości. Po ukrzyżowaniu i zmartwychwstaniu pozostaje wśród  Apostołów w Jerozolimie.
Maryja niewątpliwie jest osobą najbliższą Jezusowi ze względu na  szczególną rolę w dziele zbawienia. Jej niezwykłe posłannictwo i miejsce  w chrześcijaństwie odsłania tekst Apokalipsy.
Według tradycji po wniebowstąpieniu Jezusa żyła jeszcze 12 lat. Niektóre  dokumenty mówią, że mieszkała ze św. Janem w Efezie, inne – że nie  opuszczała Jerozolimy. Pusty grób Maryi znajduje się obok Ogrodu  Oliwnego w dolinie Cedron. Fakty z Jej życia, tytuły i wezwania  modlitewne oraz cudowne wydarzenia, które miały miejsce za Jej  przyczyną, Kościół rozważa w ciągu wielu świąt podczas całego roku  liturgicznego.
Spośród szczególnych przywilejów Maryi  na pierwszym miejscu trzeba wymienić Jej Boskie macierzyństwo, które w  dzisiejszej uroczystości czcimy. Kiedy Nestoriusz, patriarcha  Konstantynopola, odważył się odróżniać w Jezusie Chrystusie dwie natury i  dwie osoby, wtedy Maryję zaczął nazywać Matką Chrystusa-Człowieka i  odmówił Jej przywileju Boskiego macierzyństwa. Jednak biskupi zebrani na  soborze w Efezie (431) stanowczo odrzucili i potępili naukę  Nestoriusza, wykazując, że Jezus miał tylko jedną osobę, której  własnością były dwie natury: Boska i ludzka. Dlatego Maryja była Matką  Osoby Jezusa Chrystusa w Jego ludzkiej naturze – była więc Matką Bożą.  Prawda ta została ogłoszona jako dogmat. Zebrani na tym soborze biskupi  Kościoła pod przewodnictwem legatów papieskich orzekli jednogłośnie, że  nie tylko można, ale należy Maryję nazywać Matką Bożą, Bogurodzicą  (greckie Theotokos). Maryja nie zrodziła Bóstwa, nie dała Panu Jezusowi  natury Boskiej, którą On już posiadał odwiecznie od Ojca. Dała  Chrystusowi Panu w czasie naturę ludzką – ciało ludzkie. Ale dała je  Boskiej Osobie Pana Jezusa. Jest więc Matką Syna Bożego według ciała i w  czasie, jak według natury Bożej i odwiecznie Pan Jezus jest Synem  Bożym. Ta godność i ten przywilej wynosi Maryję ponad wszystkie  stworzenia i jest źródłem wszystkich innych Jej przywilejów.
Prawdę o Boskim macierzyństwie Maryi potwierdzono na soborach w  Chalcedonie (451) i w Konstantynopolu (553 i 680), w konstytucji Pawła  IV przeciwko arianom (socynianom) w roku 1555, w wyznaniu wiary  Benedykta XIV (1743) oraz w encyklice Piusa XI Lux veritatis w 1931  roku.
Kościół właściwie przez cały rok wysławia ten wielki przywilej Maryi. W  codziennej Komplecie w antyfonie końcowej spotykamy słowa: “Witaj, Matko  Zbawiciela!”, “Witaj, Królowo nieba, Pani aniołów!”, “Witaj korzeniu i  bramo święta, z której Światło zeszło na ziemię!”, “Królowo nieba, wesel  się, alleluja, albowiem, którego zasłużyłaś nosić, zmartwychwstał, jak  przepowiedział, alleluja!”, “Witaj, Królowo… a Jezusa, błogosławiony  owoc żywota Twojego, po tym wygnaniu nam okaż”.
Macierzyństwo Maryi wobec Jezusa jest wyjątkowe, ponieważ jest dziewicze. Maryja była Dziewicą zawsze: przed porodzeniem Jezusa i po Jego urodzeniu, aż do śmierci. Kościół nie ustanowił osobnego święta dla podkreślenia tego tytułu. Łączy go jednak bezpośrednio z Boskim macierzyństwem. Prawdę o dziewiczym macierzyństwie ogłosił jako dogmat na Soborze Laterańskim I w roku 649. Jednak wiarę w tę prawdę Kościół wyraził również na soborach poprzednich, np. w Chalcedonie (451) i w Konstantynopolu (553). Nadto prawdę tę akcentuje w wyznaniach wiary, w orzeczeniach papieży, w pismach Ojców Kościoła i w liturgii.
Pan Bóg godnością przewyższa wszystko,  co tylko istnieje. Dlatego kult najwyższy, tak prywatny, jak i  publiczny, należy się Panu Bogu. Maryja jest tylko stworzeniem, ale  wśród stworzeń wyróżniona została najwyższą godnością. Dlatego Kościół  oddaje Jej cześć szczególną, większą niż innym Świętym, co w liturgii  nazywa się kultem hyperduliae – czcią wyjątkową. Kult Świętych jest  zawsze względny i pośredni. Czcimy ich bowiem, ponieważ są przyjaciółmi  Boga, a całą swoją godność i chwałę zawdzięczają Panu Bogu. To samo  odnosi się również do Matki Bożej.
W swoich początkach chrześcijaństwo na pierwszy plan wysuwało kult Pana  Jezusa jako Wcielonego Słowa i Zbawiciela świata. W miarę jednak, jak  nauka Chrystusa ogarniała coraz to nowe obszary, powiększało się też  zainteresowanie osobą Matki Zbawiciela. Dlatego wspomnienie o Niej  spotykamy u pierwszych Ojców Kościoła oraz w apokryfach. Kiedy zaczął  rozwijać się kult męczenników, a zaraz potem wyznawców, kult Matki Bożej  zyskiwał na znaczeniu. Od wieku IV można już mówić o powszechnym kulcie  Maryi w Kościele. Wzrósł on po Soborze Efeskim (431), kiedy zaczęto  stawiać ku czci Matki Bożej kościoły, otaczać kultem Jej obrazy, układać  modlitwy, wygłaszać homilie i obchodzić Jej święta. Dzisiaj kult Matki  Bożej w Kościele katolickim jest tak powszechny i żywy, że stanowi jedną  z jego cech charakterystycznych. Do jego najważniejszych elementów  należą:
Dni i święta Maryi. W roku liturgicznym mamy kilkanaście obchodów  maryjnych, co jest sytuacją wyjątkową – nikt inny nie jest tak często w  liturgii wspominany. Niektórym z tych obchodów Kościół nadaje rangę  najwyższą – uroczystości: Boskiego macierzyństwa Maryi (1 stycznia), Jej  Wniebowzięcia (15 sierpnia) i Niepokalanego Poczęcia (8 grudnia). Dwa  miesiące: maj i październik są miesiącami Maryi, w których Maryja  odbiera szczególną cześć u wiernych. Są także święta lokalne, np. w  Polsce – Królowej Polski (3 maja) czy Matki Bożej Częstochowskiej (26  sierpnia). Także poszczególne miejscowości czy zakony mają swoje święta.  Sobota każdego tygodnia już od wczesnego średniowiecza była obchodzona  jako dzień Maryi. W Okresie Zwykłym Kościół dozwala na odprawianie w  soboty Mszy św. według specjalnego formularza o Matce Bożej.
Świątynie pod wezwaniem Matki Bożej. Zaczęto je stawiać już od wieku IV.  Dzisiaj są ich tysiące na całym świecie. Najdostojnieszą z nich jest  bazylika Matki Bożej Większej w Rzymie.
Obrazy i rzeźby Matki Bożej. Ikonografia w tej dziedzinie jest  niezmiernie bogata. Obejmuje setki tysięcy obrazów i rzeźb. Pierwsze  wizerunki Maryi spotykamy już w katakumbach w II w. – w katakumbach  Pryscylli w Rzymie umieszczono literę M z krzyżem. Nadto na suficie  jednej z krypt tych katakumb widzimy Maryję siedzącą na wysokim krześle  niby na tronie albo na katedrze biskupiej. Jest ubrana w białą tunikę i  ma welon dziewiczy na głowie. Na kolanach trzyma Dziecię Jezus. Także z  II w. pochodzi fresk w katakumbach św. Pryscylli, przedstawiający pokłon  Trzech Mędrców. Maryja siedzi na krześle i trzyma Boże Dziecię na  kolanach. Maryja ma na sobie żółtą dalmatykę i welon dziewiczy. Powstały  całe szkoły ikonografii maryjnej. Wiele obrazów i figur zasłynęło  niezwykłymi łaskami, tak że zostały uznane za cudowne (jest ich ok.  3000, w tym kilkaset koronowano koronami papieskimi). Do sanktuariów  maryjnych podążają milionowe rzesze pielgrzymów.
Figury Maryi, stawiane na placach. W samym Awinionie we Francji jest ich  158. Wiele z nich przedstawia wysoką wartość artystyczną. W Rzymie  znana jest kolumna Matki Bożej Niepokalanej na Placu Hiszpańskim, przed  którą papież co roku zwyczajowo w każde święto Niepokalanej (8 grudnia)  składa wiązankę kwiatów.
Pisma teologów. Nie było pisarza kościelnego, który by nie podejmował  tematyki maryjnej. Rocznie wychodzi kilkaset prac na temat Matki Bożej.  Istnieją specjalne biblioteki, czasopisma i encyklopedie mariologiczne.
Kongresy mariologiczne: miejscowe, diecezjalne, prowincjalne, krajowe,  międzynarodowe. Rocznie przypada ich w różnych krajach kilka do  dziesięciu, z okazji specjalnych – więcej. Pierwszy międzynarodowy  kongres mariologiczny odbył się w Lyonie w dniach 5-8 września 1900  roku.
Rozmaite nabożeństwa. Wystarczy wymienić najgłośniejsze: nabożeństwo 3  Zdrowaś Maryjo, koronki, różaniec, szkaplerze, medaliki, małe oficjum  brewiarzowe (czyli Godzinki), nabożeństwo pierwszych sobót miesiąca,  nowenny, pielgrzymki, peregrynacje obrazów i figur Matki Bożej, prywatne  i publiczne akty poświęcenia się Matce Bożej, Święte Niewolnictwo,  Dzieło Pomocników Maryi.
Maryja jest patronką Kościoła powszechnego, wielu diecezji, zakonów,  krajów, miast oraz asysty kościelnej, lotników, matek, motocyklistów,  panien, piekarzy, prządek, studentów i szkół katolickich.
Maryja – Święta Boża RodzicielkaW  ikonografii Najświętsza Maryja Panna jest – obok Jezusa – najczęściej  występującą postacią. Sztuka chrześcijańska rozwinęła szereg typów  Madonny: z Dzieciątkiem, Matki Bożej tkliwej, majestatycznej (w sztuce  bizantyjskiej), tronującej, opiekuńczej, orędującej, dziewczęcej,  surowej władczyni, królowej, mieszczki, wieśniaczki, wytwornej damy.  Ukazywana jest jako Bogurodzica, Niepokalana, Bolesna, Wniebowzięta,  Niewiasta z Apokalipsy, Różańcowa, Wspomożycielka, Królowa, Matka  Kościoła.
Jej atrybutami są m.in.: gołąb – symbol Ducha Świętego, siedem gołębi –  oznaczających siedem darów Ducha Świętego, jagnię, jaskółka, jednorożec;  ciała niebieskie: gwiazdy, księżyc, półksiężyc, słońce i gwiazdy;  kwiaty: anemon, fiołek, irys, lilia, lilia w ręku – symbol Niepokalanej,  róża, różany szpaler; drzewa: cedr, dąb, drzewo figowe; owoce: cytryna –  znak cierpienia, goździk, jabłko – symbol Odkupienia, truskawka,  winorośl, winogrono jako symbol Jezusa zrodzonego ze szlachetnego  winnego szczepu; ciernie, łza, mały krzyż, krucyfiks, miecz, miecz w  piersi, siedem mieczów, narzędzia męki w dłoniach anioła; Boskie Miasto,  kielich, kielich z hostią, korona, księga, otwarta księga, naszyjnik,  naszyjnik z korali, perła, różaniec, smok u stóp, studnia.
brewiarz.pl
źródło: RIRM, 01 stycznia 2015
Autor: mj