[TYLKO U NAS] M. Sagan o reformie oświaty: Po raz pierwszy minister edukacji w Polsce mówi, że w szkole najważniejsza jest prawda i dobro. To są zasadnicze cele nauczania, edukacji i wychowania
Treść
Jestem przekonana, że nowe kierunku polityki oświatowej zdecydowanie podniosą jej poziom. W pierwszym punkcie minister edukacji zwraca uwagę, że należy wspomagać przede wszystkim rodzinę w wychowaniu. Następny element dotyczy „wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro”. Tak sformułowanego priorytetu w polityce oświatowej państwa do tej pory nie było. Śmiem twierdzić, że to pierwszy rejestr kierunków realizacji polityki oświatowej, tak sformułowany, po II wojnie światowej – powiedziała Małgorzata Sagan, profesor oświaty, doradca metodyczny nauczycieli języka polskiego, w programie „Polski Punkt Widzenia” na antenie TV Trwam.
Małgorzata Sagan poinformowała, że Ministerstwo Edukacji i Nauki uruchomiło proces, dzięki któremu w przyszłym roku szkolnym będą odbywały się tzw. zajęcia kompensacyjne.
– Został już uruchomiony proces organizacyjny i finansowy, dzięki któremu w przyszłym roku szkolnym (od września do grudnia) będą odbywały się tzw. zajęcia kompensacyjne. O tym, jakie będą to zajęcia, zdecyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Zazwyczaj będzie to tak, że te zajęcia będą przeznaczone na przedmioty egzaminacyjne, tj. język polski, matematykę, język obcy. Jest to konieczne – oceniła profesor oświaty.
Gość programu „Polski Punkt Widzenia” wskazała, że nauczyciele mieli obowiązek zrealizować podstawę programową podczas nauczania zdalnego i dołożyli wszelkich starań, aby to zrobić.
– Ona być może nie została zrealizowana w zakresie utrwalenia, solidnego powtórzenia i utrwalenia wiedzy, ale wszystkie treści określone w podstawie programowej (nazwane wymaganiami szczegółowymi), musiały być zrealizowane. Nauczyciele mają świadomość, że jest to ich obowiązek (…). Jeżeli rodzice i uczniowie, szczególnie w szkołach ponadpodstawowych mieli wrażenie braku, niedosytu, to zapewne wynikało to z braku możliwości utrwalenia wiedzy. Nauczanie zdalne było tylko jakąś protezą, było smutną koniecznością, wiele razy podkreślał to minister prof. Przemysław Czarnek – dodała polonistka.
Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło [podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022].
– Jestem przekonana, że nowe kierunku polityki oświatowej zdecydowanie podniosą jej poziom. Najważniejsze są cztery punkty. W pierwszym punkcie minister zwraca uwagę, że należy wspomagać przede wszystkim rodzinę w wychowaniu. Minister widzi to poprzez właściwą organizację zajęć, które nazywają się „wychowanie do życia w rodzinie”. (…) Minister wskazuje, aby położyć nacisk na ten przedmiot – tłumaczyła profesor oświaty.
Małgorzata Sagan cytowała kolejne priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
– Następny element dotyczy „wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro”. Tak sformułowanego priorytetu w polityce oświatowej państwa do tej pory nie było. Śmiem twierdzić, że to jest pierwszy rejestr kierunków realizacji polityki oświatowej, tak sformułowany, po II wojnie światowej. Każdy dyrektor i każdy nauczyciel ma obowiązek śledzić te kierunki, które każdego roku Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłasza. Kierunki sformułowane w ten sposób widzę po raz pierwszy. Jestem z tego powodu bardzo szczęśliwa. Minister po raz pierwszy mówi, że w szkole najważniejsza jest prawda i dobro. To są zasadnicze cele nauczania, edukacji i wychowania – podkreśliła polonistka.
Gość programu oceniła, że drugi priorytet jest kompatybilny z trzecim.
– Brzmi: „działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej”. (…) Jeżeli w ostatnich 20 latach wiele się mówiło o tym, co powinno być celem wychowania, a cele te formułowano w przedziwny sposób, to tutaj mamy jasno i klarownie wskazane, co jest celem szkoły – dobro rozpoznane przez rozum i wybrane przez wolną wolę człowieka. Do tego mamy przygotować ucznia– zwróciła uwagę.
Według zapowiedzi Ministerstwa Edukacji i Nauki zmieni się także kanon lektur.
– Jeśli chodzi o listę lektur, to są obowiązkowe i nieobowiązkowe. Tutaj nastąpiły jedynie skreślenia, więc jeżeli się przyjrzymy, to korekta listy lektur była poddana konsultacjom społecznym, one się zakończyły, co poskutkowało skreśleniem niektórych z nich. Natomiast zostały dodane pozycje lektur uzupełniających, ponieważ tam nauczyciel ma prawo, ma wybór – na jeden rok szkolny wybiera dwie pozycje. (…) Jeśli chodzi o inne przedmioty (…), to odpowiedni zespół będzie się przyglądał zmianie programowej odpowiednich przedmiotów. Oczywiście będą jakieś korekty (…). Ministerstwo bardzo uważnie wsłuchuje się w sygnały, które przychodzą od rodziców i nauczycieli, powoływane są odpowiednie zespoły, które pracują nad wszystkimi sprawami – podsumowała Małgorzata Sagan.
radiomaryja.pl
Żródło: radiomaryja.pl, 18
Autor: mj