Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] J. Dobrzyńska: Edukacja Włączająca to nowa filozofia szkoły. W szkole publicznej nie jest możliwe odpowiadanie na potrzeby wszystkich dysfunkcji. Jest to zupełna utopia

Treść

W 2015 roku na szczycie ONZ w Nowym Jorku prezydent Andrzej Duda podpisał deklarację „Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”. Jednym z celów jest między innymi dobra jakość edukacji, pod którą kryje się termin Edukacji Włączającej. „Edukacja Włączająca to nowa filozofia szkoły. W szkole publicznej nie jest możliwe odpowiadanie na potrzeby wszystkich dysfunkcji. Jest to zupełna utopia” – powiedziała Jolanta Dobrzyńska, członek Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej, w środowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Edukacja Włączająca jest modelem edukacji dla wszystkich. Model ten stawia za cel przygotowanie uczniów do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, które pozbawione będzie barier różnorodności. [czytaj więcej]

– Ministerstwo Edukacji i Nauki od zawsze pomaga i działa na rzecz uczniów z różnymi dysfunkcjami. Funkcjonuje wiele różnych typów placówek edukacyjnych, które stanowią odpowiedź na różne dysfunkcje uczniów. (…) Edukacja Włączająca to nowa filozofia szkoły, gdzie dzieci z wszystkimi dysfunkcjami mają się znaleźć w placówkach najbliższych miejscu zamieszkania. Już w tej chwili rodzice decydują, gdzie posłać dzieci: czy do szkoły specjalnej, czy do najbliższej placówki. Często jest tak, że rodzic wybiera szkołę najbliższą. (…) Rozczarowanie przychodzi po roku, a czasem nawet szybciej. W szkole publicznej nie jest możliwe odpowiadanie na potrzeby wszystkich dysfunkcji – wyjaśniła Jolanta Dobrzyńska.

W Polsce funkcjonuje wiele placówek specjalnych, w których pracują specjaliści z danej dziedziny.

– Szkoły specjalne do tej pory bardzo dobrze funkcjonowały. Przyjrzyjmy się Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach, a także Instytutowi Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego. Są to szkoły z praktyką od dziesięcioleci. Pracują tam specjaliści tych konkretnych dziedzin – akcentowała gość Radia Maryja.

Jolanta Dobrzyńska ostrzegła, że Edukacja Włączająca może nieść wiele zagrożeń.

– Edukacja Włączająca to filozofia, gdzie ma się pomóc szkole w odpowiedzi na wszystkie problemy wszystkich dzieci. Jest to zupełna utopia. Edukacja Włączająca jest już w pewnym stopniu realizowana. (…) Jest to pewna ideologia ponad europejska, światowa. Jest bardzo mocno wdrażana przez Komisję Europejską. Jest to czwarty cel z planu Cele Zrównoważonego Rozwoju, więc zobowiązane są wszystkie kraje do jej wdrażania – zwróciła uwagę członek Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej.

Całą rozmowę z Jolantą Dobrzyńską można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

Żródło: radiomaryja.pl, 13

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy Cię o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl

 

Autor: mj

Tagi: Edukacja Włączająca Jolanta Dobrzyńska