Tunelem do Zakopanego
Treść
Ruszają prace nad modernizacją ok. 18 kilometrowego, najtrudniejszego technicznie odcinka "zakopianki" pomiędzy Lubniem i Chabówką. Jednym z jego elementów będzie tunel drogowy pod górą Luboń Mały. We wtorek podpisana została umowa z niemiecką firmą, która wykona dokumentację projektową dla dwupasmowej trasy. Konsorcjum utworzone przez firmy VEPRO Verkehrsbau Projekt GmbH oraz Ingenieurburo H. Vossing GmbH. wygrało międzynarodowy przetarg oferując najniższą cenę. Wartość kontraktu wynosi prawie 27,9 mln zł brutto. Harmonogram zadania przewiduje, że wykonawca za dwa lata dostarczy projekt inwestycji wraz z pozwoleniem na budowę. W drugiej połowie 2008 roku powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawstwo, a prace budowlane mogą ruszyć na przełomie 2008 i 2009 roku. Oddanie do użytku nowego odcinka "zakopianki" powinno nastąpić pod koniec 2010 lub w 2011 roku. Według drogowców, odcinek dwupasmowej "zakopianki" pomiędzy Lubniem i Chabówką jest najtrudniejszym do zrealizowania pod względem technicznym i zarazem najkosztowniejszym. Zakres prac obejmie m.in. budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 17,5 km między Lubniem i Rabką oraz dwujezdniowego odcinka drogi klasy głównej przyspieszonej pomiędzy Rabką i Chabówką. Ponadto powstaną dwa dwupoziomowe węzły w Skomielnej Białej i Zaborni, tunel pod Luboniem Małym, 10 wiaduktów, trzy estakady oraz most na rzece Lubieńce. Koszt przygotowania i realizacji inwestycji wyniesie ponad 1 mld zł. Inwestycja będzie finansowana prawdopodobnie ze środków unijnego Funduszu Spójności. (PAP),ptr, www6.tvp.pl 2006-10-11
Autor: ea