Prawo do życia nie może pomijać nikogo
Treść
Argumenty za uzupełnieniem art. 38 Konstytucji "Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia" o zapis "od momentu poczęcia do naturalnej śmierci" 1. życie człowieka rozpoczyna się w momencie poczęcia. To fakt biologiczny, medyczny, niepodważalny. Przyjęcie go do wiadomości powinno u każdego, niezależnie od wyznawanego światopoglądu, prowadzić do bezwarunkowego szacunku wobec życia każdej poczętej istoty ludzkiej; 2. nastąpi precyzyjne, bezpośrednie wzmocnienie prawnej ochrony życia człowieka od chwili poczęcia; 3. zostanie zagwarantowany bezwarunkowy szacunek dla życia człowieka; 4. dziecko przed narodzeniem nie jest częścią organizmu matki (matka i dziecko posiadają różne struktury genetyczne, często także inne grupy krwi). Dziecko poczęte jest zatem nową, odrębną istotą ludzką, nienarodzonym jeszcze potomkiem kobiety, która nie ma prawa decydować o pozbawieniu go życia na jakimkolwiek etapie rozwoju; 5. jeżeli u człowieka nienarodzonego stwierdzona zostanie choroba czy wady rozwojowe, to mały pacjent zostanie otoczony troskliwą opieką i leczeniem; wykluczone zostanie natomiast eliminowanie choroby poprzez zabicie chorego dziecka; 6. dla ratowania zdrowia jednego człowieka nie można zabijać innego człowieka; 7. dziecko nie jest winne temu, że zostało poczęte w wyniku czynu zabronionego. Do tej pory było pozbawione jakiejkolwiek obrony; 8. wolność każdego człowieka ograniczona jest prawem innego człowieka: kobieta ma prawo do wolności, ale poczęte dziecko, jak każdy inny człowiek, ma prawo do życia. Nie można się zgodzić na udzielenie nawet matce "wolności" zabijania własnych dzieci; 9. w przypadku uchwalenia traktatu konstytucyjnego czy konstytucji europejskiej obecna ustawa z 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży może stracić swoją ważność; 10. uchronienie się w przyszłości przed inicjatywami wymierzonymi przeciwko życiu człowieka przed urodzeniem; 11. nieobjęcie ochroną prawną początkowej fazy życia - od momentu poczęcia - może skutkować legalnymi eksperymentami na embrionach ludzkich (klonowanie, zapłodnienie in vitro, wykorzystywanie tkanek ludzkich do produkcji leków, kosmetyków, eksperymenty eugeniczne - "produkcja" ludzi o określonych cechach); 12. nieobjęcie ochroną prawną końcowej fazy życia może skutkować legalną eutanazją, czyli zabójstwem "z litości" ludzi niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, dzieci z wadami różnego typu; 13. pozytywny skutek w zakresie wykładni i stosowania prawa cywilnego; 14. Polacy chcą tej zmiany - do Kancelarii Sejmu wpłynęło ponad 100 tys. listów popierających nowelizację art. 38; 15. nowelizacja art. 38 zgodna jest ze stanowiskiem Episkopatu Polski w sprawie ochrony życia (zob. list przewodniczącego KEP do marszałka Sejmu z 2 listopada 2006 r., komunikat z 338. zebrania plenarnego KEP 23 listopada 2006 r.); 16. nowelizację art. 38 popiera Polska Federacja Ruchów Obrony Życia zrzeszająca ponad 130 stowarzyszeń, organizacji i grup pro-life; 17. w obecnym kształcie art. 30 i 38 nie chronią życia bezwarunkowo, szczególnie w fazach początkowej i końcowej. Powinniśmy bronić się przed tym, do czego doprowadziło ustawodawstwo innych państw, gdzie istnieje legalna możliwość zabijania ludzi w postaci aborcji i eutanazji; 18. Konstytucja RP poprzez zapis o ochronie życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci po raz kolejny w dziejach byłaby odniesieniem, do którego mogliby odwoływać się ludzie walczący o prawo do życia w tych krajach, gdzie nie przedstawia już ono bezwarunkowej wartości; 19. jest to zmiana o charakterze normatywnym, stwierdzającym, że życie człowieka jest wartością konstytucyjną od samego początku i że rzutuje na wszystkie inne prawa przysługujące człowiekowi od początku jego życia. Skutki wprowadzenia do art. 30 zapisu "od chwili poczęcia" - artykuł ten uzyskałby brzmienie: "Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka, przysługująca od chwili poczęcia, stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych" 1. zamknięcie sztucznych podziałów na życie człowieka przed i po urodzeniu - to od początku jest ten sam człowiek; 2. usunięcie wątpliwości, że dziecko poczęte jest człowiekiem, a zatem podmiotem prawa konstytucyjnego; 3. lepsza ochrona prawna życ ia człowieka od chwili poczęcia; 4. zapobieżenie inicjatywom wymierzonym przeciwko życiu człowieka przed urodzeniem; 5. zapobieżenie możliwości klonowania człowieka, hodowania tkanek i komórek macierzystych pochodzącym z ludzkich embrionów, zabiegom i eksperymentom medycznym oraz badawczym na najmniejszych dzieciach; 6. przyznanie człowiekowi przed urodzeniem prawa do ochrony zdrowia (nowy zapis wprowadzi obowiązek zagwarantowania prenatalnej opieki zdrowotnej oraz godziwych warunków egzystencji kobiety oczekującej narodzin dziecka); 7. przyznanie człowiekowi przed urodzeniem prawa do ochrony danych osobowych (kodu genetycznego); 8. zakaz poddawania człowieka przed urodzeniem eksperymentom naukowym i jego nieludzkiego traktowania; 9. godność człowieka będzie chroniona także po śmierci, ze względu na szacunek do ludzkiego ciała, prawo do ochrony dobrej pamięci itd.; 10. lepsza ochrona szeroko pojętych praw człowieka, które musimy gwarantować wspólnie w Europie. Oba rozwiązania wprowadzają do Konstytucji RP pojęcie "człowiek od poczęcia", co ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania prawnej ochrony każdemu człowiekowi. oprac. Magdalena M. Stawarska, "Nasz Dziennik" 2007-03-01
Autor: ea