Poprawia się jakość pasażerskich przewozów kolejowych
Treść
Z roku na rok poprawia się jakość pasażerskich przewozów kolejowych. Według Urzędu Transportu Kolejowego maleje ilość nieprawidłowości wykrytych w czasie kontroli składów kolejowych. Równocześnie rośnie świadomość pasażerów o prawach do odszkodowania za niedogodności w podróży.
Czas wakacji to czas urlopów. Na miejsce wypoczynku trzeba jednak dotrzeć. Coraz więcej Polaków wybiera pociąg. Dlaczego? Nie trzeba spędzać wielu godzin za kierownicą, a komfort oraz bezpieczeństwo podróży są dobre i wciąż ulegają poprawie.
Niestety czasem kolejową podróż uprzykrzają niedomykające się okna i drzwi. Jednak według UTK – który systematycznie kontroluje składy pasażerskie – ilość niedogodności maleje.
– Podczas licznych czynności kontrolnych stwierdzamy, że ilość nieprawidłowości spada i to bardzo cieszy. Średnio statystycznie podczas takich kontroli stwierdzamy jedną nieprawidłowość – one są różnego ciężaru gatunkowego – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W lipcu przeprowadzono 42 dodatkowe kontrole. Inspektorzy w sposób szczególny zwrócili uwagę na bezpieczeństwo podróży, w tym zły stan techniczny pociągu, niewłaściwe oznakowanie i wyposażenie wagonów, wadliwe działanie monitoringu czy brak kwalifikacji maszynistów. Liczy się także czystość wagonów i sprawna klimatyzacja.
Za nieprawidłowości przewoźnikowi kolejowemu grozi kara.
– W przypadku, kiedy taka decyzja nie zostałaby wdrożona, prezesa UTK, jesteśmy w stanie nałożyć na przewoźnika karę, albo – jeśliby tu była jakaś zwłoka – 5 tysięcy euro za jeden dzień zwłoki – mówił Ignacy Góra.
Inspektor Urzędu Transportu Kolejowego Kamil Świętoń podkreślił natomiast, że każdy z niezadowolonych pasażerów może złożyć reklamację.
– Może określić roszczenie samodzielnie. Przewoźnik może potem uznać to roszczenie w całości, w części albo ewentualnie odrzucić. Jeżeli odrzuci roszczenie pasażera, ten może się odwołać lub złożyć wniosek do rzecznika prawa pasażera przy prezesie UTK o polubowne rozpatrzenie takiego sporu – wyjaśnił Kamil Świętoń.
W pierwszym półroczu tego roku do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego trafiło 612 skarg. Dotyczyły głównie niewłaściwej obsługi przez pracowników kas biletowych, niekomfortowych warunków przejazdu i opóźnień. Za opóźnienie pociągu dalekobieżnego od godziny do dwóch przysługuje pasażerowi zwrot w wartości 25 proc. ceny biletu, powyżej dwóch godzin – połowy ceny biletu.
Staramy się pracować nad poprawą jakości i bezpieczeństwa podróży – oświadczyła rzecznik PKP Intercity Agnieszka Serbeńska. Spółka chce wydać na inwestycje 7 mld zł w przeciągu 5 lat.
– W lutym podpisaliśmy umowę z fabryką Cegielski w Poznaniu na kupno 55 nowych wagonów, podpisaliśmy w maju z Newagiem umowę na kupno 20 nowych lokomotyw, mamy umowy z Pesą bydgoską na modernizację 233 wagonów – zaznaczyła Agnieszka Serbeńska.
Jak dodała, przewozy kolejowe PKP Intercity cieszą się rosnącym zainteresowaniem podróżnych.
– W tym półroczu już przewieźliśmy ponad 21 mln i to jest o 1 mln więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego – poinformowała rzecznik PKP Intercity.
Po modernizacji część lokomotyw i wagonów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.
TV Trwam News/RIRM
Źródło: radiomaryja.pl, 8 sierpnia 2018
Autor: mj