Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Pomoc psychologiczna dla uczniów

Treść

Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki przedstawił program wsparcia psychologicznego dla uczniów i nauczycieli. Czas pandemii i zdalnej nauki bardzo negatywnie wpływa na psychikę dzieci i młodzieży.

W Polsce mija rok od momentu, kiedy wprowadzono naukę zdalną. Z powodu zamknięcia szkół  i wprowadzenia zdalnego nauczania wielu młodym ludziom został ograniczony dostęp do edukacji. Zwłaszcza w początkowym okresie cześć uczniów nie dysponowała odpowiednim sprzętem do komunikowania się z nauczycielami. Nauka zdalna wiąże się z wieloma wyzwaniami. Zajęcia są wymagające tak dla nauczycieli, jak i dzieci, mówi dyrektor szkoły podstawowej nr 65 w Gdańsku, Jolanta Kwiatkowska-Reichel.

– Wiadomo, że nauka wymaga dużej samodyscypliny, a trudno wymagać od dziecka, ucznia w tym wieku, żeby narzucił sobie taką samodyscyplinę – powiedziała dyrektor placówki.

Izolacja negatywnie odbija się na psychice dzieci. Ciągłe przebywanie przed ekranem komputera prowadzi do wzrostu uzależnień od internetu. Pandemia, jak każdy kryzys, przyspiesza problemy, które były nieco ukryte – wskazał dr Grzegorz Kata, psycholog.

– Możemy mówić o pogorszeniu się relacji rówieśniczych, bo te siłą rzeczy zostały ograniczone. A co za tym idzie o spadku samooceny, poczucia własnej wartości, o obciążeniu emocjonalnym związanym z trudnościami, które młodzi ludzie przeżywają, a utracili w tym momencie naturalne sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami, które były obecne przed pandemią, czyli między innymi wsparcie rówieśnicze – ocenił psycholog.  

Problem z funkcjonowaniem psychiatrii dziecięcej narasta. Mamy najmniej specjalistów w przeliczeniu na pacjenta w całej Unii Europejskiej. A skala finansowania  wciąż spada. Na początku tygodnia w Senacie odbyło się spotkanie ze specjalistami w tej dziedzinie. Już przed pandemią system dziecięcej psychiatrii wymagał poprawy – mówiła przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Dzieci, senator Alicja Chybicka.

– W pandemii, jak mówili wszyscy paneliści, zjawiska się tak nasiliły, że w tej chwili potrzebne są szybkie działania ratunkowe, natychmiastowe – akcentowała przewodnicząca.

Ministerstwo Edukacji i Nauki zaprezentowało program wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.  Jest to odpowiedź  na przedłużającą się naukę zdalną w polskich szkołach. Program składa się z trzech etapów.

– W ramach programu będzie diagnoza problemów uczniów w wyznaczonych co najmniej 1200 szkołach. Później bieżące wsparcie dzieci i młodzieży w odbudowaniu relacji rówieśniczych i blisko 100 tys. godzin przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i nauczycieli – zapewnił minister Przemysław Czarnek.

Wsparcie w ramach programu będzie realizowane niezależnie do trybu, w jakim funkcjonuje szkoła. Resort zapowiada także przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli.

– 10 tys. godzin szkoleń nauczycieli i specjalistów przygotowanie do pomocy uczniom z trudnościami. Będą miały miejsce także konsultacje z rodzicami i będzie wypracowany model wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne – dodał szef resortu edukacji.

Wartość programu wynosi 15 mln złotych. Według opozycji proponowane wsparcie jest niewystarczające – mówiła poseł Marta Golbik.

– To, co dzisiaj przestawił minister Przemysław Czarnek, to nie jest żadne wsparcie. To jest próba powiedzenia, że coś się robi, gdy nie robi się zupełnie nic – powiedziała poseł.

 

Każda pomoc i w każdej formie jest potrzebna, zwracają uwagę specjaliści. Konieczne jest jak najszybsze uruchomienie pomocy zwłaszcza terapeutycznej.

– Gdy mówimy o młodzieży kryzysującej, która teraz ma zaniżoną samoocenę, jest w kryzysie psychicznym, to myślę, że potrzebne będą interwencje terapeutyczne, interwencje kryzysowe, albo w kontakcie 1 na 1, albo w formie grupowej – ocenił dr Grzegorz Kata.

Izolacja jest obciążeniem dla całego społeczeństwem. To problem, z którego skutkami mierzyć się będziemy także po pandemii.

TV Trwam News

Żródło: radiomaryja.pl, 11

Autor: mj

Tagi: pomoc psychologiczna prof. dr hab. Przemysław Czarnek uczniowie