Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Polacy tracą wzrok - kampania społeczna ,,Pokonaj zaćmę, popraw widzenie"

Treść

Polskie Towarzystwo Okulistyczne startuje z kampanią społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” dotykającą jednego z najważniejszych problemów ostatnich kilkunastu miesięcy – spadającej liczby wykonywanych operacji zaćmy. Kampania ma za zadanie zachęcić pacjentów do regularnego odwiedzania gabinetów okulistycznych i przede wszystkim sprawić, aby powrócili do wcześniej zaplanowanych zabiegów.

 Pandemia, lęk przed zakażeniem i ograniczenia w dostępnie do Służby Zdrowia wpłynęły negatywnie na wzrok Polaków. Ślepniemy w zastraszającym tempie, a problem dotyczy seniorów (grupa 70+) i osób młodszych – mówią organizatorzy kampanii społecznej „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”.

Zaćma to zmętnienie soczewki oka. Jest efektem zaburzeń przemiany materii soczewki i utraty jej przejrzystości, co może prowadzić do całkowitej utraty widzenia.

– Zaćma jest całkowicie uleczalna. Trzeba zgłosić się do okulisty i potrzebna jest operacja – dowiadujemy się z filmiku promującego kampanię.

Według Światowej Organizacji Zdrowia zaćma jest główną przyczyną upośledzenia wzroku. Ratunkiem jest operacja. Jak wskazują statystyki, w Polsce wykonuje się ok. 3 tys. takich zabiegów na milion mieszkańców. Jednak pandemia znacząco obniżyła te statystyki. W 2020 roku wykonano w Polsce aż o 30 proc. mniej operacji usunięcia zaćmy niż w 2019 roku. Najbardziej dotknięta została grupa wiekowa powyżej 70-tego roku życia. Liczba wykonywanych zabiegów spadła na przestrzeni ostatnich lat z 200 288 tysięcy rocznie do 111 916 tysięcy.

Rusza więc kampania społeczna, która ma na celu zachęcić pacjentów do regularnego odwiedzania gabinetów okulistycznych i przede wszystkim sprawić, aby powrócili do wcześniej zaplanowanych zabiegów.

Głównym elementem kampanii jest spot uświadamiający problemy i konsekwencje wynikające z odwoływania wizyt i braku podejmowania leczenia. Kampania społeczna ma również za zadanie pokazać pacjentom, że nie należy się bać wizyty, pomimo cały czas trwającej pandemii koronawirusa. Nad stroną merytoryczną kampanii czuwa prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, specjalista w dziedzinie okulistyki.

Kampania ma trafić nie tylko do ludzi starszych, ale przede wszystkim do rodzin, w których jakaś osoba boryka się z tym problemem. Bardzo ważna w procesie leczenia jest edukacja, która może ułatwić chorym na zaćmę wczesnej jej wykrycie i podjęć decyzji o zabiegu.

Kampania powstała we współpracy z Polskim Towarzystwem Okulistycznym. Szczegółowe informacje można znaleźć [tutaj].

radiomaryja.pl/Kampania społeczna „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”

Żródło: radiomaryja.pl,

Autor: mj