Pociąg rusza
Treść
80 mld euro z budżetu UE na linię kolejową Podlęże - Piekiełko
Wczoraj w Limanowej odbyła się konferencja w sprawie budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko, na którą udało się już zdobyć pierwsze pieniądze z Unii Europejskiej. Poruszono także kwestię zawieszonych kursów pociągów Nowy Sącz - Chabówka.
Projekty na linię kolejową były współfinansowane z rządu włoskiego jeszcze za czasów, gdy Polska nie była członkiem UE. Obecnie PKP ma do wykorzystania 80 mln euro z unijnego budżetu na prace przygotowawcze pod budowę linii kolejowej Podłoże - Piekiełko. Stanisław Kogut, senator PiS jest przekonany, że inwestycja jest możliwa do zrealizowania: - Skoro weszło to w strategię na lata 2007-2013, byłoby głupotą tego nie wykorzystać, weźmy się do roboty - namawiał.
Katarzyna Marusarz, przedstawiciel włoskiej firmy opracowującej projekt, również popiera tę budowę. Planowana linia skróciłaby czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza czy Zakopanego, bo pociągi mogłyby poruszać się z prędkością 200 km na godz. Ponadto wpłynęłaby na rozwój turystyki, podniosło atrakcyjność inwestycyjną regionu i usprawniła międzynarodowy tranzyt kolejowy.
Realizacja inwestycji to koszt około 6 miliardów euro. Obecni parlamentarzyści zapewniają, że znajdą się na to pieniądze. PKP może zrealizować budowę do pięciu lat, gdy wszystkie procesy przygotowawcze zostaną zamknięte.
- Spotkanie traktujemy jako konsultację społeczną - mówi Józef Jeżewicz, członek zarządu PKP PLK SA. - Wszystkie omówione rzeczy to procesy przygotowawcze, chcielibyśmy zamknąć je do 2011 roku i składać wnioski o finansowanie z funduszy UE na budowę.
Obecnie PKP jest już po rozmowach w sprawie terenów pod realizację przedsięwzięcia. Niepołomice są jedyną gminą, która nie wpisała trasy do planu przestrzennego zagospodarowania. Na konferencji wszyscy nakłaniali więc, by władze Niepołomic uczyniły to jak najszybciej, bo powodzenie inwestycji nie zależy jedynie od PKP. Chcąc uzyskać odpowiednie fundusze z UE na ten cel, do pracy muszą się włączyć także samorządowcy.
Gminy i miasta, przez które ma przechodzić planowana linia, muszą teraz wyznaczyć po jednym przedstawicielu do zespołu roboczego. W ciągu roku ma powstać pełna dokumentacja linii. Senator zagwarantował, że gdy zespół roboczy wypracuje już koncepcję, to przedstawi ją ministrom i będzie zabiegał o jej realizację.
Podczas konferencji zapytano również Henryka Szklarskiego z PKP Przewozy Regionalne, kiedy będzie uruchomiony pociąg Nowy Sącz - Chabówka, który kursuje bardzo nieregularnie. Odpowiedział, że połączenie może być uruchomione nawet od jutra, ale województwo musi złożyć na nie zamówienie.
(TOP), "Dziennik Polski" 2007-02-14
Autor: ea