Kolejne autobusy elektryczne w polskich miastach
Treść
W najbliższym czasie w polskich miastach pojawi się 431 autobusów elektrycznych. To oznacza podwojenie liczby obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce. Jest to część polskiej strategii elektryfikacji transportu. Zakończył się nabór w programie „Zielony transport publiczny”.
Po polskich drogach jeździ dziś około 12 tys. autobusów. To wyzwanie wobec polskiej polityki energetycznej, która zakłada elektryfikację transportu publicznego.
– To jest dla nas przede wszystkim kwestia eliminacji źródła smogu w naszych miastach, również emisji innych zanieczyszczeń. Ale jest to także bardzo istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej – podkreślił Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
.@KurtykaMichal, szef resortu klimatu i środowiska: Przeprowadzony nabór w programie #ZielonyTransportPubliczny pozwoli zakupić 431 autobusów zeroemisyjnych, co podwoi liczbę obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych. pic.twitter.com/kiCoCVT6SI
— Ministerstwo Klimatu i Środowiska (@MKiS_GOV_PL) January 28, 2021
Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest 430 autobusów zeroemisyjnych. Program „Zielony transport publiczny” pozwoli podwoić tę liczbę w najbliższym czasie. Z dofinansowania skorzysta m.in. Kraków.
– Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 40 kolejnych zakupów elektrycznych przegubowych. Jak to zsumujemy, to okaże się, że w Krakowie w najbliższych latach pasażerowie będą mogli mieć do dyspozycji około 120 autobusów elektrycznych, a to już jest naprawdę spory odsetek całej naszej floty autobusowej – zaznaczył Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.
Marek Gancarczyk wskazał, że miasto od kilku lat przywiązuje bardzo dużą wagę do czystego powietrza.
– Bardzo nam zależy na tym, żeby nasze pojazdy powodowały jak najmniej zanieczyszczeń. A autobusy elektryczne są autobusami nieemisyjnymi. Dzięki napędowi elektrycznemu taki autobus w ogóle nie wytwarza zanieczyszczeń – wyjaśnił rzecznik MPK w Krakowie.
Program „Zielony transport publiczny” wystartował przy współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Działania Funduszu są ukierunkowane na realizację celów polskiej polityki energetycznej do 2040 roku, a jednym z celów jest proponowana wymiana pojazdów w transporcie publicznym – autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców – powiedział Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.
TV Trwam News
Żródło: radiomaryja.pl, 29
Autor: mj
Tagi: autobusy elektryczne Michał Kurtyka Ministerstwo Klimatu i Środowiska