Dziś święto Matki Boskiej Gromnicznej.
Treść
2 lutego Kościół obchodzi święto Ofiarowania Pańskiego, kojarzone w Polsce ze świecami-gromnicami, symbolizującymi Światło, którym jest Jezus. Chociaż dzień ten - nazywany świętem Matki Boskiej Gromnicznej - nie jest wolny od pracy, jednak wierni masowo uczestniczą w Eucharystii. Święto wiąże się z obrzędem poświęcenia gromnic. Ten zwyczaj ma przypominać, że Jezus, zgodnie z prawem żydowskim, jako dziecko był ofiarowany Bogu w świątyni jerozolimskiej. Widząc Dziecię, starzec Symeon wypowiedział proroctwo, nazywając Jezusa "światłem na oświecenie pogan i chwałą Izraela". W Jerozolimie, gdzie Ofiarowanie Pańskie obchodzone było już w IV wieku, odbywały się - zazwyczaj nocą - uroczyste procesje ze świecami. W Kościele zachodnim święto zostało wprowadzone w VII w. W Rzymie w tym dniu odbywała się najstarsza maryjna procesja, której uczestnicy nieśli zapalone świece, kierując się prawdopodobnie do największego sanktuarium - Bazyliki Matki Bożej Większej. Od X w. pojawia się obrzęd poświęcenia świec, który dodatkowo podkreśla symbolikę światła. Symbolika ta nawiązuje bezpośrednio do wielkanocnego paschału, wyrażającego zwycięstwo nad śmiercią, grzechem i szatanem. Ofiarowanie Jezusa oznacza początek nowego przymierza i nowego kapłaństwa, w którym Syn Boży sam jest Świątynią, Kapłanem i Ofiarą. Święto Matki Boskiej Gromnicznej jest jednym z ponad trzydziestu świąt maryjnych w Kościele powszechnym. Wśród nich jest nawet święto Matki Boskiej Śnieżnej, obchodzone głównie we Włoszech 5 sierpnia. Zwyczaj ten upamiętnia tak zwany cud śniegu, który dał początek świętu w 358 roku. W Polsce najbardziej uroczyście obchodzone są: święto NMP Bożej Rodzicielki (1 stycznia) i Wniebowzięcia NMP (Matki Boskiej Zielnej, 15 sierpnia). Ale duże znaczenie ma również święto NMP królowej Polski (3 maja), Matki Boskiej Kalwaryjskiej (13 sierpnia), Częstochowskiej (26 sierpnia), święto Ofiarowania NMP (21 października), Niepokalanego Poczęcia NMP (8 grudnia). Dwa pierwsze z tych świąt należą to tzw. nakazanych przez Kościół. Głównymi elementami świąt nakazanych są udział w Eucharystii oraz powstrzymanie się od prac niekoniecznych. Są to dni wolne od pracy. (G), "Dziennik Polski" 2007-02-02
Autor: ea