Co z ochroną konsumentów?
Treść
Jesteśmy coraz bliżej przyjęcia projektu ustawy zwiększającego ochronę konsumentów. Rada Ministrów przyjęła już przepisy wypracowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Anna Gut, miejski rzecznik konsumentów w Sopocie, poinformowała, że Polacy składają coraz więcej skarg z uwagi na nieuczciwe praktyki, których dopuszczają się sklepy.
– Głównym zarzutem konsumentów jest to, że zasady zakupu towaru czy usługi są niejasne. Nie wiadomo, z kim zawiera się umowę. Nie wiadomo, czyj to jest podmiot. Czy to podmiot polski, czy zagraniczny, czy europejski, czy azjatycki – powiedziała Anna Gut.
To niesie ze sobą problem m.in. zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy. Jak wskazała miejski rzecznik konsumentów w Sopocie, coraz więcej sklepów bez zasadności odrzuca reklamacje oraz nie uznaje obowiązującej gwarancji.
– To jest problem w Polsce, zwłaszcza jeśli na przykład używamy zamienników w drukarce. Wtedy z automatu serwis odrzuca reklamację, bo jest przykładowo zamiennik tonera nieoryginalnego, co nie ma nic wspólnego z tym, że zacina się papier albo drukarka po prostu nie drukuje – wskazała Anna Gut.
Aby zwiększyć ochronę konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował projekt ustawy, który uzyskał już aprobatę rządu. Reguluje on m.in. kwestie cen i przecen w sklepach.
– Przedsiębiorca, w przypadku informowania o obniżkach cen towarów, będzie musiał pokazać najniższą cenę, jaka była nałożona na dany produkt w ciągu ostatnich 30 dni – poinformował Piotr Muller, rzecznik rządu.
Pozwoli to uniknąć sytuacji, w których dany przedsiębiorca chwilowo najpierw podwyższa cenę, a później ją obniża, tworząc sztuczną promocję. Projekt ustawy wprowadza ograniczenia dotyczące m.in. kwestii sprzedaży produktów oferowanych podczas różnego rodzaju spotkań.
– Mówimy tu o sytuacjach, gdy z konsumentami zawierane są umowy dotyczące usług finansowych bądź podczas pokazów lub wycieczek. Wiemy doskonale, że zdarzały się nieuczciwe praktyki, które będą zakazane w ramach ustawy – mówił rzecznik rządu.
Projekt UOKiK wydłuża również termin na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta.
– Wiemy, że ofiarami tego typu praktyk często padają osoby starsze. W takim przypadku termin na odstąpienie od umowy zostanie wydłużony do 30 dni – oznajmił Piotr Müller.
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy lepiej chronią konsumenta przed nieuczciwymi sprzedawcami – zauważył dr Jakub Koper, socjolog.
– Ustawa zapewnia, że czujemy się bezpieczni jako konsumenci, korzystamy w pełni z naszych praw, które gwarantuje nam państwo polskie – podsumował dr Jakub Koper.
Ustawą zajmie się teraz Sejm.
TV Trwam News
Żródło: radiomaryja.pl, 25
Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy Cię o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl
Autor: mj